Friday, April 24, 2009

Fatin and Law...

Sebenarnye..post nie aku plan nk buat entry pasal aktiviti aku 2 minggu nie...tapi disbbkan aliakama telah mengentrykan sesuatu yang agak menyentuh tangkal hati aku..so...this entry is for you.....

MMU Law degree holder...hmm...aku tak penah terpk pon nak amek kos law..lebih lebih lagi kat MMU...plus dulu aku pon tak tau kat malaysia ade U name MMU..huhu pathetic x??

macam mane aku boleh tercampak kat MMU?? wow!! panjang cerite nye....dulu cite2 aku nak blaja kan Penang...suatu tempat yang aku rase betul2 selari dengan jiwa aku....orang2 yang sayang kat aku semua kat sane...
hmm kos? mesti la masscom...hahaha
after aku frust sbb masscom aku kene reject dgn IPTA (diaorg ganti dengan sains asasi fizik n diploma pengurusan pejabat..sumpah 2'2 nie aku tak nak kan) parents aku bawak aku balik penang and cari kolej kat sane..hmm seminggu kat sane aku dapat tawaran dari ICT Dip in MassCom..memang happy giler..barang barang aku semua aku dh angkut ke rumah tokwan aku...berbeg2..berakul2...
then..tibe2..mak aku cakap...dia tak brape suke aku amek mass com...pastu mule la dia membebel..bla..bla..bla...aku jenis tak boleh mak aku ckp "tak boleh"..nnti aku mule emosi tak bertempat..
so..sebelum sebarang kemungkinan timbul..aku dengn senyap try apply scholarship utusan (time tue kebetulan utusan nak cari 3 org untuk scholarship masscomm). aku kene buat karangan bertajuk " why do i deserve this scholarship?"..hahaha guess what? aku dapat kot scholarship tue...STUDY IN MASSCOMM FULLYSUPPORT BY UTUSAN AND NST...then datang lagi masalah nye....bapak aku sibuk sngt dengan meeting dia...end up...aku tak dapat hadir for the interview kat mane tah..alasan bapak aku..meeting nie penting and dia tak tahu kolej nie kat mane n kolej ape....
memang aku dh frust habis la time nie...lebih2 lg biler semua member aku dh masuk blaja...then suatu pagi nie aku nangis dalam bilik..rase macm nak kiamat dh time tue...konon konon nye tak boleh masuk blaja mane2 mase depan hancur r...strees giler...time nie la mak aku masuk dlm bilik pujuk aku then aku pon jumpe bapak aku cerite semua masalah...nampak gak la muke dia bersalah....
saat ini la...time nie la..dia bukak internet..masuk google pastu taip LAW kat search...tuptup keluar MMU!!!! hah!! bermula la hidup aku dlm MMU......
aku masuk MMU tak same macm student lain...hantar borang pemohonan...tunggu borang permohonan...perasaan takut and seronok masuk MMU..parents hantar....masuk orientation...rase sedih berpisah ngn family..n mcm mcm lg...
aku masuk senang giler..tak rase mcm masuk U pon..mcm masuk sekolah je...mak aku pergi je kat President Square tue hari isnin..isi borang tue isi borang nie...hari khamis aku dh masuk Hostel..surat tawaran pon tak dapat lagi...huhuhu...yang hantar aku just mak aku n karzen aku je...bapak aku bz dgn keje dia...yang lain aku settle sendri kat sini....

Aku mule blaja law....susah sbb tak minat...aku force diri aku untuk minat law...biler org tanya "kenape amek law...? minat ke?" aku dengan senang hati jawap "a'ah...minat la jugak.." huh! bende yang aku tipu untuk aku paksa diri aku minat law....dulu time foundation aku blaja siang mlm...semua chapter habis sebelum masuk exam...tapi result??? damm...macam hari ni exam semalam baru bukak buku...memang aku sedih...parent aku marah giler r...ckp aku tak study la ape la...padalah LAW nie bukan aku yang nak!!!!!! tapi alhamdullilah aku lepas Foundation Law aku...not with flying colour..tapi boleh la untuk org yang tak minat LAW...hahaha mcm aku...
alia...daku penahkan ckp masalah nie kat anda....and we endup buat kesimpulan salah strategi belajar....so kite mule buat strategi baru..untuk first years kita...HAH!!!! ape result daku???? KANTOI SATU SUBJECT KAN!!!! huh!! tak penah kantoi tibe2 kantoi.....time nie daku dah giveup law dh...tapi anda tau tak kenape daku bangkit dan teruskan juga???? sbb anda...you give me hope and strength ...and daku pon nak give one more chance to me and law..ingat tak mase kite dapat tahu daku fail..anda yang menangis?? tapi daku selamber giler...and anda cakp "sorry...daku tak sekuat anda..." actually...daku tak sedih sbb daku tahu daku tak boleh buat....i just cant...thats y i didt cry...daku takut je time tue..takut parents....diri sendiri memang bukan keutamaan dah time tue...

secondly...nak tahu time biler perasaan aku kuat ckp "LAW IS NOT FOR ME"?? time mooting...OMG!! sumpah aku kecut perut giler....tapi went i look at ur face al....there sumthing about ur face that show "i want to do this. i can do this. this is what i wating for.." then i try to put my self onto kak azie place...dammm cuak giler!! mesti keluar gagap aku!!! suddently i realise want the hell im doing here!!!!?? why im doing law??? then sumthing in my heart said...papa mama....
so...i keep on going....study law...

i skip class...i doing assgment just for mark..i hate reading...i ask people to sign for me..i dont understand what lecturer said..i dreaming in class..n im not happy..at all...

my b this show on my face and make my parents ask “akak..akak boleh blaja ke x??” huh!!! Berbunge2 aku time tue…aku pon ckp… “ma…atin boleh blaja…atin boleh pass sekadar pass…tapi atin tak seronok buat ape yang atin buat skang….”

Time nie la…parents daku consider untuk daku tukar kos…memang seronok….sgt seronok…tapi bile daku pk balik….daku akan berpisah dgn anda….dgn classmate yang lain…sape nak jalan dgn daku pergi class nnti? Nak buat assgment dgn sape? Ade kawan tak dlm course baru nanti? Mesti jdi loner nnti kan…sape nak main tulis tulis surat dgn daku dlm class nanti? Kalau sleepy nk kacau siapa? Boleh ke daku belajar tanpa anda? Parent daku sendiri tanya pada daku “atin boleh ke tukar kos..alia tak de nnti…boleh ke?”

I just want you to know aliakama, making decision of changing my course it the hardest decision ever…..it take me 1 year to make up my mind and it take me 4 week to submit my form…and I also want you to know that, what ever my decision is, I always think about you, me and my parents..

Secondly..i just want to said im sorry because I always with you in class..im sorry we have the same timetable for 2 years time..im sorry that we just rely on us..im sorry to make all the plan and dream with you and yet I “disqualify” myself…im sorry that I cant move on…and im so sorry for not trying harder.

It would be hard to said good bye to law..but it would be zillion harder to said good bye to my Classmate, Table mate, Waking up mate, Walk together to class mate, Assignment mate, Study mate, Homework mate.

Lastly..with all this story yang panjang lebar daku cerita…I hope you understand why I changing my course…..and I hope kalian semua mendoakan aku ye…..

16 comments:

aliah kama said...

daku adalah sokong anda 200% dalam hal ni. sama2 kita doa anda akan dapat flying colour marks on the upcoming exam. sama2 kita berjaya.i'Allah.

sedikit nasihat sebelum anda bertukar,, jgn setuju sgt dgn semua keputusan ibubapa. kadang2 ada masa mereka berfikiran tak relevan and kita anak2 ni yg perlu betulkan. bukan setuju je. tgk and ikut mereka, anda dah rugi seathun.

daku percaya ni bukan pengakhir masalah. cabaran adalah akan lebih kuat di masa depan. kita perlu cuba jadi observer.yg penting untuk hidup, jangan jadi ignorant.

tapi at one point, kita harus cuba juga untuk tidak jadi sperti kita tahu segala2nya. percayalah,org pandai jarang seconfident org tak pandai.tengok je sekeliling.terlampau yakin memang akan dapat pandangan tinggi org ramai tapi akhirnya, org lain yg akan jadi pemikir untuk kita.buat apa kan.

terbukti semua tu.kita semua harus cuba untuk belajar cakap no and yes time2 yg sepatutnya.


sekian.bye anda2.(percaya pada diri dengan harapan dan keyakninannnnnn,tarik beg)

p/s : peh hebat sial , sial punya essay! english mantoppp gila! i'm so proud of u son! out of beribu2 org kat msia boleh dapat jadi TIGA org terpilih untuk scholarship utusan. u go tiger. go2 tiger.
ok?

Dancer said...

:'( bestnyer la haiii kalau ada kawan mcmni punya rapat dunia akhirat. *sigh*

Hanif Amir said...

Salaam.

Maaf kerana tidak pernah tahu akan hal yang mengganggu sdri meski setelah sekian lama belajar bersama.

Apapun, tahniah kerana yakin pada kemampuan dan kelebihan diri sendiri untuk berubah. Tidak ramai yang mampu melakukannya.

Masa depan sentiasa ada. Usah pedulikan awan yang kadang-kadang mendung. Kalaupun hujan, Tuhan sengaja membuatnya begitu kerana setelah terik mentari yang berpanjangan, Dia mahukan manusia menikmati pelangi yang indah dengan warna.

Teruskan usaha untuk menggapai cita-citamu teman! Teruskan walau seteruk manapun cabarannya - dunia memang tak kan pernah menjadi seindah syurga!

aliah kama said...

peh teman ayat kau power teman. betul kata2 teman tu teman.

ate teman ni takdelah pandai benor berkate2 macam kome.

hai yu. jom teman ai gi makan lepas ni.yu kan selalu teman ai pegi shoping.

lihat,variasa penggunaan teman.merepek sial aku. hanif! sedihkan fatin dah takdeeeee next sem :(

izza, dunia akhirat i'Allah..ktorg slalu gado2.dua2 keras kepala. tp gado yg jenis tak bwk kemana punya. harap2 kekal sampai akhirat i'Allah.

Hanif Amir said...

ceyh, anda jgn coba menjadi perak celop!x pure lngsg! cm hampeh! haha

2 la psal. nmpknye lpas nie klu cik aliah tido dlm klas, mmg klas esknye la bru nk bgun sbb dh xde org nk kjot yerk! muahaha

Irshad K.J said...

oh tuhan sayu daku dengar cerita ini. daku baru mahu drop anda sampai bile2 kerana anda adalah bukan law lagi...

anda, take care, daku adalah pemujuk paling gagal di dunia, maka daku hanya mampu cakap, jaga diri dan gud lak. insy daku akan tegur anda, setahun sekalai walau nampak 8 kali sehari..

course IB itu sgt wah dan hebat, dan tentunya kalau daku adalah tak bodoh maths daku telah join anda. sebagai penggagal yakni contract, daku juga adalah raguikan keselamatan daku dalam course ini. tapi ape2jelah. yang penting, anda bahagie. begitu.

thank anda, utk segala kerja dan lepak yg pernah kita alami, daku takkan lupa memori cinta eh memori fullstop kami di dalam kelas segalak.

daku mahu cakap daku sayangi anda tetapi daku ego. maka;


anda mmg hebat sehebat tudung kilauan itu.

thank.

Fatin said...

mule2 aku nak cakap...
hahahahahahahahahahahaha
kedua aku nak ckp...
thanks korang sbb bagi aku semangat and buat aku agak tersenyum biler bace post korang nie...

Alia : i noe u will be at my back teman..thanks for that teman..no matter what we will always see each other right kan teman? hehe pasal essay tue..hahaha anda tak tahu daku perlukan seminggu o0o0o0 nak siapkan satu assey..kebetulankan daku amek short course english kat Stanford College..so menggunakan lecturer kat sane la..hehehe ko ingat aku perah otak sorang2 ke nak buat assey tue...peh sial!!! hahahaha

izza : teman ketawe senang cari izza..teman menangis satu dlm seribu...kadang2 kite dh ader teman menangis cume kite yang tak pandai memilih....

hanif amir : wasalam..teman..terima kasih atas nasihat mu teman...terima kasih juga kerana sudi menjadi teman seperjuangn ku teman...sama2 la kiter berdoa utk kejayaan kita ya teman..dan satu ku pinta dari mu teman...gerak kan la cik alia dari tidurnye dlm kelas agar dia tak termasuk kelas org lain nnti dan teman la dia dlm kelas ya teman..
terima kasih teman (sambil menyanyi lagu teman sejati - brother)

Mr.S : hai anda....terima kasih kerana menemani daku selama di dlm LAW ya..ala daku tukar course je..fakulti still same..plus boleh je jumpe around MMU kan...hmm..nanti tolong tngk2kan alai ye...tak payah la gadoh2 lagi..mesti nak masuk class dh tak bez mcm dulu kan..sbb kiter gadoh..kiter masih juga boleh lepak di ps kan anda...hmm...tulis komen pada anda buat air mata daku meleleh..so daku stop disini..thank ya anda...

aliah kama said...

kau kalau tak eja nama aku sekali dgn ejaan ALAI memang hidup takan tenang kan? yelah. yelah since teman dah nak chow ni, ai bagi ekskius. ".ala daku tukar course je..fakulti still same". nyehnyehnyehh. peduli apa sama fakulti. kita fakulti apa skang pun daku tatau. haha. (maksunya, apa je bole buat kalau tak sama fakulti pun, maksudnya eleh igt sama fakulti boleh kejutkan org dr tidur ke).


yob. ate teman ni memang darah pior peghok tawu. lahir kat hospital fatimah apatah kat ipoh. haa... tapi murtad peghok le gamaknye sebab takde la maknenye jadi rakyat situ kalau setakat tekeluor je kat sana, membesornye di subang.ye tak yob?

Hanif Amir said...

udah teman jangke. mike sengaje bertopengkan peghak! x sior teman!

aliahkama said...

oh Tuhan.

apa tu???

Irshad K.J said...

eleh, baru leleh air mata...


sebenarnya daku juga sedih anda... teleh leleh segala tapi bukan air mata. OH TUHAN KU [bukan muhammad afiq]!!!


hmm, nasib baik anda adalah fatin yang mengajar daku "thank" dan "ministrio", kalau tak mmg daku takkan cakap dgn perkara bukan law bertudung cantik. yakni, sama fakulti pon lepas ini anda akan menjadi bisnes yang akan pakai seksi seperti skirt pendek nampak g-string dan top yang strapless serta x tutup pusat DAN tudung. begitu.

ya, daku akan tng2kn [adalah tak tahu itu apa] alai [adalah akan ke kelas esok dan cari seperkara bernama alai untuk ditng2kn, bak kata anda].

akhir kata, thank anda. tiada mahu kawan sampai mati juga.

Irshad K.J said...

eh maaf melucahkan blog anda.

Irshad K.J said...

eh dan teleh itu adalah telah

Irshad K.J said...

eh, oh. maaf. tiada eh lagi.

syafeeqradzif said...

buang yg keroh, amik yg jernih (kne ke pepatah nie..?? haha.. hentam je la.. ) .. dah dpt tuko nie, harap kamu wat yg terbaik k.. huhu.. jgn le plak lepas nie, men2 dlm kelas lagik yerk.. keke..."Kamuuu Bisaaaaa!!" Peace...!!

Fatin said...

thanks abg syafeeq!!! doa2kan saye ye.."SAYA BISAAA"